Teachit

Underveisvurderinger: Hvordan lærere kan få et bedre bilde av elevenes læringsutbytte

Cover Image for Underveisvurderinger: Hvordan lærere kan få et bedre bilde av elevenes læringsutbytte
Markus Wachek Johnsen

Underveisvurderinger er et viktig verktøy for lærere for å vurdere læringsutbytte til elevene gjennom skoleåret. Ved å jevnlig evaluere elevene gjennom skoleåret, kan lærere identifisere områder hvor elevene kan ha utfordringer og tilpasse undervisningen deretter for å få med seg alle.

I grunnskolen og videregående skole, er det flere måter lærere kan gjennomføre underveisvurderinger av elevene. Noen populære metoder inkluderer:

  • Standardiserte tester: Mange skoler administrerer standardiserte tester midt i skoleåret for å gi lærerne en forståelse av hvordan elever presterer sammenlignet med sine jevnaldrende. Disse testene kan måle kunnskap i bestemte fagområder, som matematikk eller lesing, og kan gi verdifull informasjon om elevenes læringsutbytte.
  • Quizer og tester: Lærere kan også gjennomføre quizer og tester for å vurdere elevforståelse og mestring av faget underveis. Disse evalueringene kan brukes til å identifisere områder hvor elever kan ha problemer og kan gi en baseline for fremtidig undervisning.
  • Klasseromsobservasjoner: Lærere kan også gjennomføre uformelle observasjoner av elevene i undervisningen for å vurdere deres deltakelse, engasjement og forståelse av faget. Dette kan eksempelvis gjøres ved å ta notater eller ved å bruke en skjema for å evaluere elevene.
  • Gruppesamtaler: Lærere kan planlegge individuelle eller små gruppesamtaler med elevene for å diskutere deres fremgang og gi dem tilbakemelding på deres arbeid. Disse samtalene kan gi en mulighet for elever å reflektere over sin egen prestasjon og å sette egne mål for deres innsats i faget.
  • Selvrefleksjon: Lærere kan også ha elever reflektere over egen læring og fremgang gjennom egenvurderinger. Dette kan inkludere å ha elever sette mål for skoleåret, reflektere over deres fremgang mot disse målene, og identifisere områder hvor de kan trenge hjelp fra faglærer.

Det er viktig å merke seg at de mest effektive evalueringene er de som er godt tilpasset til læreplanen og undervisningen, og som gir meningsfull tilbakemelding til elevene. Det er også viktig at lærere bruker en rekke evalueringsmetoder for å få et velrundet bilde av elevenes læringsutbyttet.


More Stories

Cover Image for 7 tips for å holde eleven dine motivert

7 tips for å holde eleven dine motivert

Å engasjere elevene i klasserommet kan være utfordrende, men ved å ta i bruk forskjellige teknikker kan man skape et stimulerende læringsmiljø.

Simon Bjørnøy